En dråpe i havet?

Foto: @hp_haraldsen

Skrevet av

Action for Ocean

Du er ikke alene. Derfor har vi laget et samlingspunkt for hverdagsaktivister. Det er finnes mange engasjerende holdningskampanjer. Take Action for Ocean er en handlingskampanje.

For skal vi redde verden – og havene – er det ikke bare «tanken som teller». Det er summene av alle store og små valg og handlinger.

 

Ja, selvsagt skal vi jobbe for at politikerne våre tar tak. Og selvfølgelig skal vi pushe næringslivet til å produsere mer bærekraftig. Men vi kommer ikke utenom at de fleste varer vi bruker lages langt utenfor norske reguleringer, og de lages fordi vi etterspør dem, kjøper dem – og kjøper dem igjen. Vi kommer rett og slett ikke utenom oss selv.

 

Men hvor skal vi starte, når det bokstavelig talt finnes et helt hav med problemer der ute? Det trenger store skippertak, men først og fremst varige endringer. Derfor starter vi i det små.

TineKinnKvammeP4230069_4

Foto: Tine Kinn Kvamme

Alle som har forsøkt og feilet på nyttårsforsett vet at nye vaner er lette å starte, men vanskelige å holde. Men om du lykkes med å holde på en liten endring over tid, er sannsynligheten større for at det etterhvert blir en del av hverdagen. Vi vil gjøre det lett å gjøre rett, igjen og igjen. Derfor har vi tjuvlånt noen små dytt fra adferdspykologien.

1. Digg havet

Det er få som vil ta vare på naturen hvis de ikke først lærer å elske og forstå den», sier David Attenborough så fint. Digg havet, sier vi. Ta deg et dypdykk ned i alt det fantastiske som er verdt å endre vaner for og velg deg ut akkurat din grunn.

2. Lag er erklæring

Velg deg en erklæring som viser deg selv og andre at du vil gjøre en endring for å ta vare på havet. Det kan være stort og voldsomt, eller lite og forsiktig.

3. Velg DIN utfordring

Det er mange steder å begynne. Begynn med EN ting du tenker du kan klare. Helst noe som er relevant for deg.

4. Gi deg selv en måned

Det trenger ikke ta deg mer enn tre-fire uker å endre en vane. Men det er også så lang tid det tar. Om du har lykkes etter en måned, er du sikkert motivert til neste utfordring?

5. Snylt på en gammel vane

Dagen er så full av ting å huske på, men noen ting går nesten helt av seg selv. Om du kan hekte din nye vane på en allerede innarbeidet rutine eller situasjon, kan det lettere bli en del av hverdagen.

6. Hei på en venn

Alt blir så veldig mye mer motiverende om du får med deg flere. Spesielt om dere kan oppmuntre hverandre underveis. Skal vi skape en bølge av handling for havet, trenger flere som snakker om hva de gjør, rundt lunsjbordet eller over middag. Og vi trenger flere som heier frem alle bidrag.

HP_Haraldsen614

Foto: @hp_haraldsen

Ikke la det beste bli det godes fiende!

At det finnes andre tiltak som monner mer andre steder, betyr ikke at det du og vennene dine gjør ikke teller. Vi har alle både et ansvar og en mulighet til å bidra. Ikke bare på strandryddedugnad en gang i året, men også på helårsjobben med å hindre at avfall og giftstoffer havner uti i utgangspunktet.

 

Neste gang du står og speider ut over havet, kan du kanskje si til deg selv at du har startet. Havet er stort, og du er kanskje liten. Men du er en av stadig flere som gjør litt og handler annerledes. Du bidrar dermed ikke bare med en og en handling, men en del av en bølge av etterspørsel etter bedre produkter og nye løsninger.

 

Våre små tiltak er ikke bare dråper i havet. De skaper ringer i vann!

 

Det er handling som teller.

Sjekk lappen #forhavet

Les neste